Wyobraźcie sobie taką sytuację: pędzicie po autostradzie i nagle widzicie coś, czego nie zauważyliście wcześniej. Wasz bak jest niemal pusty! Zatrzymujecie się na najbliższej stacji benzynowej, a tam, ku waszej niedoli, mają tylko dziewięćdziesiątkę piątkę. Tankować czy nie? I jaka jest różnica między tymi numerkami?

Przede wszystkim, każdy rodzaj benzyny jest inny, a co za tym idzie, nie wszystkie odmiany będą pasować do każdego samochodu. Większość amerykańskich paliw ma oznaczenia osiemdziesiąt siedem, osiemdziesiąt dziewięć i dziewięćdziesiąt dwa. W innych zakątkach świata te numery będą inne, ale przeważają liczby dziewięćdziesiąt dwa, dziewięćdziesiąt pięć i dziewięćdziesiąt osiem. Im wyższa wartość liczbowa, tym droższe tankowanie. Logiczne jest zatem wybieranie tego najtańszego, ale niestety to nie jest takie proste, jak się wydaje.

CZAS:

Co oznaczają te numerki? 0:24

Jeśli macie starszy samochód, macie szczęście! 1:11

„Stuki” 😱 2:33

Dlaczego benzyna wysokooktanowa jest droższa 4:49

Benzyna z etanolem 5:19

Diesle! Czy coś z nimi nie tak? 7:24

#samochody #poradydlakierowców #jasnastrona

STRESZCZENIE:

– Może to niektórych zaskoczy, ale jeśli jesteście posiadaczami starszych samochodów, macie szczęście. Generalnie, nie musicie zastanawiać się, jaką benzyną powinniście uzupełnić bak.

– 95 jest podstawą, która dobrze sprawdzi się z większością starszych samochodów. 98 ma wysoki stopień nasycenia oktanem i będzie lepsza do nowszych pojazdów i samochodów sportowych czy tych z wyższych półek.

– Producenci mogą sugerować tankowanie wysokooktanowej benzyny, ponieważ wtedy do silnika dochodzi więcej powietrza dzięki turbodoładowaniu.

– Więcej powietrza w silniku oznacza szybszy zapłon, co może spowodować przedwczesną detonację mieszaniny. Nie dojdzie do tego, jeśli zatankujecie samochód benzyną wysokooktanową, ale musicie się z tym liczyć, kiedy użyjecie paliwa niskooktanowego.

– Uszkodzenia silnika wynikające z zatankowania niewłaściwej benzyny nie występują od razu. Prawdopodobnie będziecie mogli swobodnie jeździć nawet kilka tygodni zanim zauważycie problem.

– Na dłuższą metę, koszty naprawy silnika mogłyby osłabić gospodarkę paliwową. W dodatku, im wyższa zawartość oktanu w benzynie, tym czystsze paliwo. Tak więc nie dość, że wasz samochód będzie w dobrym stanie, to jeszcze zredukujecie emisję CO2.

– Jakiś czas temu na rynku pojawił się nowy rodzaj benzyny, który ma osobne oznaczenie: E5 lub E10. Litera „E” oznacza etanol, a liczba wskazuje na procent nasycenia nim, czyli odpowiednio 5% i 10%.

– Etanol jest jednym z najwydajniejszych dodatków w benzynie. Posiada wysoką liczbę oktanową, która wynosi około stu dziewięciu jednostek, jest bardziej przyjazny dla środowiska, odnawialny i obniża zależność od ropy.

– Co by się stało, gdybyśmy przez przypadek wlali olej napędowy do benzyniaka? Z początku nie stałoby się nic złego. A to dlatego, że silnik najpierw zużyłby benzynę pozostałą w baku. Jednak gdy ostatnie krople benzyny się skończą, samochód po prostu się zatrzyma.

– Jeśli zrobicie na odwrót, czyli napełnicie bak diesla benzyną, będzie o wiele gorzej.

Muzyka: Epidemic Sound https://www.epidemicsound.com/

Użyte materiały (zdjęcia, filmy i inne) pochodzą z:
https://www.depositphotos.com
https://www.shutterstock.com
https://www.eastnews.ru
___
Subskrybuj Jasną Stronę
https://bit.ly/2n9VrJj

___
Zasubskrybuj nasze kanały:

5-minutowe Sztuczki
https://bit.ly/2J4IN8l
5-MINUTOWE SZTUCZKI dla DZIEWCZYN
https://bit.ly/2txVU7w
5-MINUTOWE SZTUCZKI dla DZIECI
https://bit.ly/2F40z7V
PRAWDZIWE HISTORIE
https://bit.ly/2J3Cdis

Importowane z Youtube Wypompowanie źle zatankowanego paliwa 24H.Spuszczanie paliwa.

Co zrobić po zatankowaniu złego paliwa do auta? Nasza pomoc w zakresie spuszczania paliwa jest dostępna w przypadku użycia niewłaściwego paliwa (na przykład, jeśli zamiast oleju napędowego użyto benzyny lub jeśli w zbiorniku samochodu zamiast benzyny użyto oleju napędowego).

Spuszczenie Paliwa z Baku Samochodu Warszawa, Problem? Dzwoń do Mechanika! Diesel, LPG, Adblue, Dostawcze Auta, dojazd do 30min – Mobilny Mechanik!

50 odpowiedzi

  1. qwertyu;;kjhvzxcfghjkl;. v fghjnm ghc ljb l,mjnhbv l,mnb jnb jhv n hgv hbvhbgvcghb hv cg kjhbv juhgv kjb vhhvhj,,f,hjflikbj giubg 8gyhhylfulyufuyg ukygjufgutgu,uykgyguygyktgkuygikyyyuyutkutgjytygjgjhjf

  2. Co za brednie, kto to wymyślał? Jak niby auta elektryczne są bardziej przyjazne dla środowiska? Bo emisja spalin nie jest z rury wydechowej tylko z elektrowni kilkanaście kilometrów dalej a w dodatku jest wyższa? Czy może składowanie baterii jest ekologiczne?

  3. Tu nie chodzi o oktany tylko o gęstość . Przez gaźnik nie przepłynie olej napędowy . A przez wtryski na spokojnie przepłynie benzyna . Ale jak naleje się benzyny do diesela to jedynie może trochę szarpać . I to tyle

  4. Łomatko…
    Same niedomówienia i półprawdy.
    Owszem, w benzynie znajduje się "oktan" ale liczba podana przy oznaczeniu paliwa nie ma z tym nic wspólnego!
    Liczba ta określa liczbę oktanową, czyli odporność paliwa na spalanie stukowe. Parametr ten zmienia się w procesie produkcji paliwa przy pomocy rożnych dodatków lub różne metody skracania łańcuchów węglowodorów, ale na pewno nie przez dodawanie oktanu.
    Liczba oktanowa jest wartością określającą ten parametr paliwa w odniesieniu do paliwa wzorcowego.
    Owszem, paliwo wzorcowe jest mieszanką izooktanu i n-heptanu, ale paliwa kupowane na stacjach mogą teoretycznie w ogóle nie mieć w swoim składzie izooktanu ale mieć tę samą liczbę oktanową jak paliwo wzorcowe…

    Warto było wspomnieć, ze wysokość liczby oktanowej wymaganego paliwa związane jest ze stopniem sprężania silnika oraz jego obrotami, co hipotetycznie mogłoby doprowadzić do wniosku, że jak już nalejesz zbyt nisko oktanowego paliwa, jedź spokojnie do następnej stacji na niskich obrotach i tam dolej paliwa o zbyt wysokiej liczbie oktanowej, aby rozcieńczyć to pierwsze.

    Szczerze powiedziawszy, liczyłem na rozkminienie w filmie dużo częściej zdarzającego się pomylenia benzyny z olejem napędowym…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.